Digitaal

Digitale Risico's: 100% veilig bestaat niet

Wist u dat cybercriminelen elke seconde 18 slachtoffers maken? Ook ondernemers lopen grote digitale risico’s. Phishing-mails zijn niet meer van echt te onderscheiden en een hack in uw telefooncentrale kan zorgen voor extreem hoge telefoonkosten naar het buitenland. Veel risico’s die u waarschijnlijk nog niet in kaart hebt, maar die u zeker niet uit kunt sluiten. 

Preventieve oplossingen

Heeft u maatregelen genomen om de digitale risico's binnen uw bedrijf te beperken? Denk aan de volgende:

  • Bevelig uw systemen door twee-staps-verificatie toe te passen, dus bijvoorbeeld met wachtwoord én sms.
  • Maak een plan hoe u het beste uw kostbare en gevoelige informatie kunt beveiligen.
  • Controleer de digitale kwetsbaarheid van onder andere uw hostingpartij en datacenter.
  • Bepaal welke medewerker wat mag binnen uw netwerk en systemen.
  • Inventariseer de toegevoegde waarde van een cyberverzekering.

Om u te helpen uw digitale risico's te herkennen en hierop te anticiperen, hebben wij een speciale krant rondom digitale risico's ontwikkeld. In deze krant nemen we u mee in de wereld van uw digitale risico's en geven we aan welke preventieve maatregelen u kunt nemen om uw digitale gegevens te beschermen. U kunt deze krant gratis opvragen via de groene button op deze pagina.

Verzekeringstechnische oplossingen

Ondanks de preventieve maatregelen die uw bedrijf kan nemen, blijven er altijd risico’s over die niet preventief te bestrijden zijn. Hiervoor bieden verzekeringen de uitkomst. Maar welke verzekering sluit u af om uw digitale risico’s af te dekken? Dat is lastig: traditionele verzekeringen houden meestal geen rekening met digitale risico’s. De dekkingen zijn met deze nieuwe risico’s enorm in ontwikkeling en nieuwe voorwaarden zijn in de maak.

Schouten Zekerheid adviseert u graag of het met uw huidige verzekeringsportefeuille slim is een speciale cyberpolis af te sluiten. Belangrijk is in ieder geval om íets te doen, want als u denkt dat uw bedrijf geen digitale risico’s loopt en het niet nodig is om maatregelen te nemen, hebt u het mis. 100% veilig bestaat namelijk niet!

Wet meldplicht datalekken

Zeer belangrijk is ook om rekening te houden met de Meldplicht Datalekken, die per 1 januari 2016 in werking is getreden. Het belangrijkste element binnen dit nieuwe wetsvoorstel is een meldplicht voor iedereen die persoonsgegevens van derden heeft opgeslagen, na een inbreuk op data. Binnen 72 uur moet hiervan een melding worden gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wacht u hiermee langer, dan riskeert u een boete. In deze procedure vertellen wij u precies wat u moet doen bij een datalek en wie u wanneer moet informeren.

Hulp nodig bij het in kaart brengen van uw digitale risico's en de potentiële oplossingen?
Vraag onze cybercriminaliteit krant aan
Checklist: herken uw digitale risico's
Leg uw vraagstuk over uw digitale risico's aan ons voorFerdinand BakkerSpecialist Brand, Transport, Aansprakelijkheid