Risicomanagement

Een snackbar overnemen, waar let ik op?

Denk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Datum 01-11-2023

snackbar-overnemen.1920x0

Je loopt regelmatig de plaatselijke snackbar in voor een frietje mét, een broodje kroket of een berenklauw met pindasaus. Terwijl je bij één van je bezoekjes op je bestelling wacht, vertelt de eigenaar dat hij zijn zaak te koop zet. 's Avonds kom je moeilijk in slaap. Je droomt al jaren van een eigen onderneming, is dit je kans? Het liefst zou je de volgende morgen direct de deal sluiten, maar je kunt beter eerst een paar dingen uitzoeken. In dit artikel lees je waar je op moet letten als je een snackbar wilt overnemen.

 

Wie is de eigenaar?

 

Allereerst: wie is de eigenaar van de zaak en is hij ook de eigenaar van het pand? Of huurt hij dat en van wie dan? Hoe ziet de huurovereenkomst eruit en hoelang loopt de overeenkomst nog? Wat is de staat van het pand? Zijn er zichtbare of onzichtbare gebreken en worden die hersteld voordat jij erin trekt? Of moet je dat zelf doen? Is de koop- of huurprijs realistisch? Heeft de huidige eigenaar schulden of verplichtingen aan derden, zoals leveranciers? Zo ja, verwacht dat de verkoper dat je die van hem overneemt? Voordat je op een verantwoorde manier de snackbar overneemt, moet je op deze vragen een antwoord hebben.

 

Neem je het huidige personeel over?

 

Ben je van plan om zeven dagen in de week open te zijn, dan heb je personeel nodig. Moet je op zoek naar medewerkers of kun je die van de huidige eigenaar overnemen? Ga je verder met het huidige personeel, laat je dan vooraf goed informeren over hun rechten en plichten. Hoe ziet hun contract eruit? Wanneer hebben ze hun laatste loon ontvangen en hoeveel vakantie-uren hebben ze nog staan? Zijn er toezeggingen op het gebied van pensioenopbouw of salarisverhogingen? Vraag de (accountant van de) verkoper om de meest recente informatie zwart op wit te zetten, zodat je niet voor onverwachte uitgaven of andere verrassingen komt te staan.

 

Neem je de inventaris over en wat is de waarde daarvan?

 

Bij overname van een horecazaak neem je vaak ook de goodwill (de onzichtbare meerwaarde van het bedrijf) en inventaris over. Denk aan (keuken)apparatuur, meubilair, servies, glazen en bestek en de voorraad. Vraag de huidige eigenaar om een complete inventarislijst, met merk-, typenummer en aanschafjaar van kostbare zaken als machines en elektronica. Verzeker de inventaris vervolgens op aanschafwaarde en niet op de dagwaarde. Gaat iets stuk, dan kun je snel een nieuwe aanschaffen.

 

Zijn de keuringen van elektrische apparatuur in orde?

 

In de meeste verzekeringspolissen staat een clausule, dat elektrische installaties in horecaondernemingen minimaal elke vijf jaar gekeurd moeten worden. Wordt je snackbar door brand getroffen zonder dat je (tijdig) een keuring hebt laten uitvoeren, dan kan dat betekenen dat de verzekeraar de schade niet aan je uitkeert. Daarnaast eist de Arbowet dat je als horecaondernemer je medewerkers een veilige werkomgeving biedt. Ook de Arbowet stelt daarom keuringseisen aan de elektrische apparatuur van je restaurant. In dit artikel lees je meer over keuringen van elektrische installaties.

 

Welke verzekeringen heeft de huidige eigenaar?

 

Voor je snackbar zijn een aantal verzekeringen noodzakelijk, sommigen zijn aan te bevelen. Vraag welke verzekeringen de huidige eigenaar heeft, controleer of ze actueel zijn en de verzekerde bedragen kloppen. Misschien kun je ze van hem overnemen? Betrek een verzekeringsdeskundige hierbij, zodat je kunt zien of er verzekeringen ontbreken voordat je besluit de snackbar over te nemen.  Bekijk hier welke verzekeringen je nodig hebt voordat de deur van je eigen horecazaak open gaat.

 

OK, je gaat het pand huren. Wie betaalt de kosten na een schade?

 

Als het huurpand waarin je snackbar zit beschadigd raakt, dan is de eigenaar daarvoor waarschijnlijk verzekerd. Hij zal het pand (laten) herstellen, maar geldt dat ook voor de aanpassingen en verbouwingen die jij hebt gedaan om de snackbar naar je zin te maken? Of verwacht de verhuurder dat je zelf zorgt voor een nieuwe vitrine, nieuwe meubels of een nieuwe keukeninrichting? Ben jij verantwoordelijk voor herstel van glasbreuk of de eigenaar? Zet je handtekening pas als je het huurcontract goed hebt doorgelezen.

undefined

Gratis 'goed verzekerd' check?

Als lid van KHN kun je gratis en vrijblijvend een Goed-Verzekerd-Check aanvragen. Samen kijken we naar je huidige verzekeringen, de bijbehorende dekkingen en polisvoorwaarden. En natuurlijk of je kunt besparen op je premie. Voor al je vragen over:

Verzekeringen voor je bedrijf, personeel en jezelf.
Welke dekkingen echt nodig zijn.
Het vergelijken van je huidige verzekeringen.
Een persoonlijk aanbod met offerte op maat.

Nieuws & inspiratie

Ontdek onze blogs voor inzichten, evenementen, whitepapers en succesverhalen

Test
Employer branding

Steven van den Berg: “Soms moet je even weggaan om te beseffen waar je écht thuishoort”

Na een kort avontuur buiten de deur wist Steven van den Berg (35) het zeker: Schouten Zekerheid is de plek waar hij zich kan ontwikkelen, zichzelf kan zijn en met plezier werkt aan de toekomst. ‘Het gras is niet altijd groener. En dat besef maakt mijn terugkeer alleen maar waardevoller.’

Employer branding

Annemarie Slotboom: talenten vinden en binden bij Schouten Zekerheid

In een competitieve arbeidsmarkt draait recruitment om meer dan alleen vacatures invullen. Employer branding, een sterke bedrijfscultuur en het vinden van mensen die echt bij de organisatie passen spelen een grote rol. Annemarie Slotboom (30) is recruitment specialist bij Schouten Zekerheid en is sinds juli verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. In dit interview deelt ze haar ervaringen, uitdagingen en wat werken bij Schouten Zekerheid zo bijzonder maakt.

Employer branding

Van werkstudent naar trainee: Max over zijn start in de verzekeringswereld

“Als je me een paar jaar geleden had gezegd dat ik in de verzekeringsbranche zou werken, had ik je waarschijnlijk vreemd aangekeken,” zegt Max Langelaan met een glimlach. Toch zit hij nu helemaal op zijn plek als trainee bij Schouten Zekerheid.

Verzuim

Een echte op maat gemaakte oplossing voor verzuim

Drie knelpunten staan grip op ziekteverzuim in de weg: te weinig inzicht in beïnvloedbare oorzaken, te weinig kennis over ziekteverzuimbegeleiding en te weinig tijd om te komen tot een structurele aanpak. Dit alles gaat hand in hand in een verzuimtraject. Bijvoorbeeld bij samengesteld verzuim.

Verzuim

Ziekte en een arbeidsconflict

Meldt een medewerker zich ziek, dan is het voor de werkgever een flinke uitdaging om de verzuimbegeleiding goed te laten verlopen. Daarnaast kost ziekteverzuim, zeker langdurig, veel geld en moeten collega's vaak extra werkdruk opvangen. Dat kan ervoor zorgen dat de werkgever bij een ziekmelding met de handen in het haar zit. Laat staan wanneer daar nog een arbeidsconflict bijkomt.