Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoorden op de vragen die we het vaakst krijgen over volmacht en schade. Mis je een vraag? Neem gerust contact met ons op – we helpen je graag!

Over volmacht
Wat is een gevolmachtigd agent?
Dat is een professionele financieel dienstverlener die de bevoegdheid ('volmacht') heeft om namens een of meerdere verzekeraars of banken rechtstreeks op te treden. Een gevolmachtigd agent doet bijna alles wat een verzekeraar, hypotheekbank of financieringsmaatschappij ook doet.Bijna, want hij draagt geen financiële risico's. Dat is wettelijk zo geregeld. Een gevolmachtigd agent heeft een eigen vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (Afm).Een gevolmachtigd agent is een financiële dienstverlener met een belangrijke toegevoegde waarde – zijn volmacht(en). Daardoor kan hij u beter en sneller van dienst zijn.
Hoe zit het bij schade?
Als gevolmachtigd agent regelen wij alles zelf.
Wel zo fijn als jij waarde hecht aan goede, snelle en persoonlijke service – zonder onnodige bureaucratische omwegen.
Wel zo fijn als jij waarde hecht aan goede, snelle en persoonlijke service – zonder onnodige bureaucratische omwegen.
Hoe kan ik zien of ik een volmachtproduct heb?
Heel eenvoudig. De polis of overeenkomst is in dat geval ondertekend door de gevolmachtigd agent zelf. Dat doet hij namens een of meer verzekeringsmaatschappijen of banken. Die worden ook wel risicodragers genoemd en staan apart op de polis of overeenkomst vermeld.Is het er meer dan één, dan wordt hun aandeel vermeld. Bij verzekeringen bijvoorbeeld: 50% verzekeringsmaatschappij X, 30% verzekeringsmaatschappij Y en 20% procent verzekeringsmaatschappij Z.
Hoe onafhankelijk is de gevolmachtigd agent?
De gevolmachtigd agent heeft een volmacht van één tot soms tientallen verzekeraars en banken. Daar kan hij zelfstandig voor optreden. Maar hij is niet verplicht om financiële producten onder te brengen bij de partijen waarvan hij een volmacht heeft.Wel zal hij in beginsel kiezen voor een volmachtproduct als dat voor u passend is, omdat hij de dienstverlening aan u dan helemaal in eigen hand heeft.
Hoe weet ik of een financieel dienstverlener een gevolmachtigd agent is?
Briefhoofd of website brengen meestal snel uitkomst. Of raadpleeg de polis: als een polis of overeenkomst is ondertekend door de financieel dienstverlener in plaats van door de verzekeringsmaatschappij of bank, hebt u vrijwel zeker te maken met een gevolmachtigd agent.U kunt ook het register van financieel dienstverleners op www.afm.nl raadplegen; de ledenlijst van de Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven vindt u op www.nvga.org.
Hoe word ik daar wijzer van?
Een financieel dienstverlener die niet alleen tussenpersoon is maar ook gevolmachtigd agent, biedt u tal van voordelen. Hij behandelt, accepteert en verwerkt aanvragen voor verzekeringen, financieringen, hypotheken of andere financiële producten volledig zelfstandig, dus zonder tussenkomst van verzekeraar of bank. Dat is sneller en efficiënter.U loopt daarbij geen enkel risico: banken en verzekeraars zijn gebonden aan wat de financiële dienstverlener als hun gevolmachtigd agent met u heeft afgesproken.
Is een volmachtproduct even goed als een maatschappijproduct?
Ja. De risicodragers zijn immers altijd bekende maatschappijen. Bij uw aanvraag, polisbeheer en schadeafwikkeling hebt u echter maar met één vertrouwde dienstverlener te maken: de gevolmachtigd agent.
Kan ik veilig in zee gaan met een gevolmachtigd agent?
Zeker! Een gevolmachtigd agent voldoet volledig aan de eisen die door de Autoriteit Financiële Markten (Afm) zijn gesteld. Bovendien stellen banken en verzekeraars die een volmacht aan een financieel dienstverlener verlenen nog eens extra voorwaarden van vakbekwaamheid, transparantie en integriteit.De meeste gevolmachtigd agenten zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) die eigen kwaliteitsnormen hanteert. Kijk op www.nvga.org.Alle gevolmachtigd agenten zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, postbus 93257, 2509 AG Den Haag of kijk op www.kifid.nl.Heeft uw klacht betrekking op een zorgverzekering dan kunt u terecht bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), postbus 29, 3700 AG Zeist, www.skgz.nl.
Levert de gevolmachtigd agent ook maatwerk?
Of het nu gaat om het verzekeren van een auto of wagenpark, een woonhuis of fabriekscomplex, een individuele of collectieve ziektekostenverzekering, de gevolmachtigd agent is een professional die het juiste financiële product kan leveren.De gevolmachtigd agent kan u naast standaard financiële producten van banken en verzekeraars ook maatwerk leveren in de vorm van een eigen volmachtproduct. Hij kan de prijs of voorwaarden van een standaard maatschappijproduct zelf aanpassen. De gevolmachtigd agent kan ook zelf een nieuw financieel product ontwikkelen en dat onder eigen merknaam op de markt brengen. Een eigen volmachtproduct is het 'huismerk' van de gevolmachtigd agent.
Moet ik een gevolmachtigd agent extra betalen voor zijn diensten?
Schouten Zekerheid Assuradeuren rekent poliskosten bij de afgifte van polisstukken. Dit zijn kosten voor het opmaken, muteren, verlengen en verzenden van de polis. Dit betreffen tevens de bankkosten voor het betalingsverkeer en de kosten voor bijvoorbeeld ISA- en soortgelijke koppelingen ten behoeve van de polisopmaak. Wij rekenen geen kosten voor het royeren van een verzekering.De kosten voor het opmaken, verlengen of muteren van de polis kunnen variëren van nul euro (€ 0,00) tot en met vijf euro (€ 5,00). Wij infomeren onze relaties voorafgaand aan het afsluiten van de verzekering over deze kosten. De exacte hoogte van de poliskosten wordt vermeld op de polisstukken en/of factuur.
Over schade
Je hebt schade, wat nu?
Schade in je huis door bijvoorbeeld brand is ontzettend vervelend. Daarom zorgen wij ervoor dat je zo snel en deskundig mogelijk geholpen wordt.Na je schademelding komt er vaak veel op je af. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over schadebehandeling. Heb je daarna nog vragen? Neem gerust contact op met je verzekeringsadviseur of schade-expert – we helpen je graag!
Met wie krijg je te maken na je schademelding?
Na je schademelding kunnen verschillende partijen betrokken zijn bij de afhandeling:Jouw adviseur – Hij of zij behartigt jouw belangen bij de verzekeraar.Salvagecoördinator – Direct na een brandschade kan, naast de brandweer, een salvagecoördinator langskomen. Deze treedt namens de gezamenlijke verzekeraars op om vervolgschade zoveel mogelijk te beperken en helpt, indien nodig, ook met praktische zaken zoals onderdak, vervoer en kleding.Schadebehandelaar – Deze beoordeelt op afstand de toedracht van de schade en bepaalt of er een schade-expert langs moet komen.Schade-expert – Komt langs om jouw schade op te nemen, vragen te beantwoorden en de oorzaak en het schadebedrag objectief vast te stellen. Hij stelt een schaderapport op en bespreekt dit met jou voor akkoord.Contra-expert (optioneel) – Je kunt ook zelf een schade-expert inschakelen, een zogeheten contra-expert, die namens jou de schade regelt met de verzekeraar. De kosten hiervan maken vaak deel uit van de schade en worden geheel of gedeeltelijk vergoed (check hiervoor je polisvoorwaarden).De schadebehandelaar beoordeelt uiteindelijk op basis van alle gegevens, de polisvoorwaarden en het eventuele schaderapport of de schade gedekt is.
Wat doet de schade-expert voor jou?
Vanaf het moment dat je een schade meldt, is je verzekeraar verantwoordelijk voor een snelle en correcte afhandeling. In veel gevallen schakelt de verzekeraar hiervoor een schade-expert in.De schade-expert helpt jou bij:Het inventariseren van de schade en onderzoeken van de oorzaak, samen met jou.Advies geven om toekomstige schade te voorkomen.Het vaststellen van de omvang van de schade en controleren of het verzekerde bedrag klopt.Het in gang zetten van de nodige werkzaamheden, uiteraard in overleg met jou.Het berekenen van het schadebedrag binnen de polisvoorwaarden, voor herstel, herbouw of vervanging.Het meenemen van jouw voorkeuren als je bepaalde werkzaamheden liever zelf uitvoert.Het inschakelen van herstel- of schoonmaakbedrijven, in overleg met jou.Het onderhouden van contact met de verzekeraar of jouw verzekeringsadviseur.Het begeleiden van het hele schadeproces, zodat jij ontzorgd wordt.De schade-expert kan in dienst zijn van de verzekeraar of werken voor een extern expertisebureau. Dit hoor je zodra je schade in behandeling wordt genomen.Alle schade-experts die wij inschakelen zijn geregistreerd bij het Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE). Zij houden zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties, zodat je zeker weet dat je deskundig en betrouwbaar wordt geholpen.Meer informatie:www.nivre.nl – over schade-experts en registratie.www.verzekeraars.nl – over de gedragscode.
Kun je zelf een schade-expert kiezen?
Ja, dat kan. Wil je naast de schade-expert die door de verzekeraar is aangesteld ook een eigen schade-expert inschakelen? Dan kies je voor een contra-expert.Jouw contra-expert werkt samen met de expert van de verzekeraar en benoemt vooraf samen een derde schade-expert. Deze derde expert bepaalt het schadebedrag als jullie er samen niet uitkomen.Wie betaalt de kosten?De redelijke kosten van alle experts worden vergoed. Alleen kosten die niet direct te maken hebben met de schaderegeling – bijvoorbeeld belangenbehartiging – worden niet vergoed, tenzij dit wettelijk verplicht is.Voorkom verrassingenBespreek vooraf goed wat de contra-expert precies voor jou gaat doen. Zo voorkom je onverwachte kosten. Je verzekeringsadviseur kan je hierbij helpen.Heb je vragen over het inschakelen van een contra-expert? Neem dan gerust contact op met je verzekeringsadviseur – die helpt je graag verder.
Wat doet het herstelbedrijf?
En wie betaalt daarvoor?Als je schade hebt en wij laten deze herstellen, dan schakelen wij namens jou een herstelbedrijf in. Het doel: de schade zo snel mogelijk beperken en herstellen. Dat kan door verschillende soorten bedrijven, zoals een bouwbedrijf of schoonmaakbedrijf.Hoe werkt dat?We overleggen altijd eerst met jou voordat we een herstelbedrijf inschakelen.De kosten voor het herstelbedrijf worden betaald door de verzekeraar.Wil je dat het herstelbedrijf extra werkzaamheden of verbeteringen uitvoert? Dat kan vaak. De kosten hiervan worden vooraf met jou besproken en betaal je zelf.Akte van CessieHerstelbedrijven vragen vaak om een ‘Akte van Cessie’. Daarmee geef je de verzekeraar toestemming om de herstelkosten rechtstreeks aan het herstelbedrijf te betalen.Ben je niet of niet volledig verzekerd, of heb je een eigen risico? Dan betaal je dat deel zelf.Jij blijft de opdrachtgeverDe schade-expert regelt het herstelbedrijf voor jou, maar formeel blijf jij de opdrachtgever. Dat betekent dat jij het opdrachtformulier ondertekent. Als er een eigen risico of btw-verrekening geldt, ontvang jij daarvoor de nota.Duurzaam herstelHerstel moet niet alleen professioneel, maar ook duurzaam gebeuren. De herstelbedrijven waar wij mee samenwerken dragen het keurmerk ‘Duurzaam Herstel’ en voldoen aan strenge duurzaamheidseisen.
Wat is de rol van een onderzoeksbureau?
Soms is het nodig om precies te achterhalen wat de oorzaak van de schade is. In dat geval kan de verzekeraar een onderzoeksbureau inschakelen. Wat doet een onderzoeksbureau?De onderzoeker stelt jou vragen over de feiten en omstandigheden rond de schade. Het doel is om de oorzaak van de schade zo duidelijk mogelijk vast te stellen. De kosten van dit onderzoek worden betaald door de verzekeraar. De onderzoekers moeten zich houden aan de geldende gedragscodes en protocollen. Deze kun je nalezen op www.verzekeraars.nl. Zelf een onderzoek laten doen? Wil je zelf ook onderzoek laten uitvoeren naar de oorzaak van de schade? Dat kan. Je kunt hiervoor een gekwalificeerd onderzoeksbureau inschakelen. Houd er wel rekening mee dat de kosten in dat geval voor eigen rekening zijn. Je verzekeringsadviseur kan je hier meer over vertellen.
Hoe wordt je schade verder afgehandeld?
Je schade wordt op verschillende manieren afgehandeld, bijvoorbeeld door: Uitbetaling van het schadebedrag waar je volgens je verzekering recht op hebt (hier gaat je eigen risico nog vanaf). Herstel in natura, waarbij de schade direct wordt hersteld in plaats van uitgekeerd in geld. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden voor schadeherstel. Beslis niet overhaast en bespreek samen met de schade-expert wat in jouw situatie de beste aanpak is. Heb je een vraag over het herstel? Neem contact op met het herstelbedrijf. Kom je er samen niet uit? Dan kun je altijd terugvallen op de schade-expert.
Wat betekent ‘Akte van Cessie’?
Wanneer een herstelbedrijf jouw schade komt herstellen, vragen ze je vaak om een ‘Akte van Cessie’ te ondertekenen.Met deze akte geef je toestemming aan de verzekeraar om de rekening rechtstreeks aan het herstelbedrijf te betalen. Zo hoef jij het bedrag niet eerst zelf voor te schieten (behalve je eventuele eigen risico of het deel dat niet verzekerd is).
Waarom wordt er om een ouderdomsverklaring gevraagd?
Bij een particulier woonhuis ouder dan twee jaar is slechts 6% btw verschuldigd voor schilder- en stukadoorswerk. De schilder vraagt je om een verklaring over de ouderdom van jouw woning.
Hoe zit het voor bedrijven met het verrekenen van de btw?
Bij bedrijven is de btw direct verrekenbaar met de belastingdienst. Btw valt niet onder de schade. Het herstelbedrijf brengt de btw rechtstreeks bij u in rekening.
Wat mag je van ons verwachten?
Als je schade hebt, kun je het volgende van ons verwachten: Snelle en deskundige schadebehandeling – we pakken je melding direct op en zorgen voor een vlotte afhandeling. Herstel waar mogelijk – als de schade hersteld kan worden, schakelen we in overleg met jou een herstelbedrijf in. Duidelijke afspraken – we handelen altijd volgens de afspraken die in jouw polisvoorwaarden staan. Eerlijke en zorgvuldige behandeling – we houden ons aan de Gedragscode Verzekeraars, waarin de kernwaarden en gedragsregels van financiële instellingen zijn vastgelegd. De volledige gedragscode kun je nalezen op www.verzekeraars.nl.
Wat mogen wij van jou verwachten?
Na een schade helpen we je zo goed mogelijk. Daarvoor is het belangrijk dat jij je aan een aantal afspraken houdt: Voorkom dat de schade groter wordt – neem zo snel mogelijk maatregelen om verdere schade te beperken. Werk goed mee – geef alle informatie en medewerking die nodig is om de schade correct af te handelen. Lever snel de gevraagde gegevens aan – zoals nota’s, offertes of andere documenten die de schade-expert nodig heeft. Hoe sneller jij deze aanlevert, hoe sneller we je schade kunnen afhandelen.Wees eerlijk – pleeg geen fraude. Bij fraude (zoals het aanpassen van bedragen of het indienen van hogere claims dan de werkelijke schade) nemen we passende maatregelen. Zo zorgen we samen voor een snelle en eerlijke afhandeling van je schade.
Wat was jouw ervaring?
Nadat de schade-expert bij je is geweest of wanneer het herstelbedrijf de schade heeft hersteld, horen we graag hoe jij dit hebt ervaren.We sturen je daarom een korte vragenlijst voor ons klanttevredenheidsonderzoek. Hiervoor gebruiken we het e-mailadres dat we al van je hebben, of het e-mailadres dat je hebt doorgegeven aan de schade-expert of het herstelbedrijf. Jouw feedback helpt ons om onze dienstverlening steeds verder te verbeteren.