De wet introduceert strengere eisen voor laadpunten in parkeergarages. Alle nieuwe oplaadpunten moeten voldoen aan mode 3 of mode 4 laadstandaarden volgens de NEN 1010-normen, die bekend staan om hun veiligheid en efficiëntie. Daarnaast is er een centrale afschakelmogelijkheid vereist voor noodsituaties zoals brand, om te voorkomen dat laadpalen onder spanning blijven staan.
Nieuwe parkeergarages onder risicovolle gebouwen moeten uitgerust zijn met automatische blusinstallaties, zoals sprinklersystemen. Dit geldt met name voor garages kleiner dan 1.000 m² met slechts één vluchtroute. Deze maatregelen zijn bedoeld om mensen veilig te evacueren bij brand.
Het is essentieel dat VvE’s deze nieuwe regels begrijpen en actie ondernemen om hun eigendommen aan te passen. Dit kan inhouden dat bestaande laadinfrastructuur wordt geüpgraded en dat plannen worden gemaakt voor de installatie van centrale afschakelmogelijkheden en sprinklersystemen.
De SVVE-regeling biedt subsidies aan VvE’s die investeren in basislaadinfrastructuur, wat een extra stimulans kan zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen.
Door nu voorbereidingen te treffen, kunnen VvE’s ervoor zorgen dat hun gebouwen niet alleen voldoen aan de nieuwe wetgeving, maar ook bijdragen aan een veiliger en duurzamer Nederland. Voor meer informatie en ondersteuning kunnen VvE’s terecht bij het informatiepunt leefomgeving.
Wat houden de nieuwe regels in?
Strengere normen voor laadinfrastructuur en brandveiligheid.
Hoe kunnen VvE’s zich voorbereiden?
Door laadpunten en brandveiligheidsmaatregelen te upgraden.
Zijn er financiële steunmaatregelen?
Ja, via de SVVE-regeling.