Fraudebeleid
Verzekeren draait om vertrouwen – en dat geldt ook voor ons bij Schouten Zekerheid. Vertrouwen is de basis om jou échte zekerheid te kunnen bieden.

Fraude voorkomen en bestrijden
Daarom vinden wij het van cruciaal belang om fraude te voorkomen en te bestrijden – voor eerlijke premies en betrouwbare dienstverlening.
Veelgestelde vragen over ons fraudebeleid
Wat is fraude?
Onder fraude verstaan wij het bewust misleiden of benadelen van een financiële dienstverlener om de verzekeringnemer, verzekerde of begunstigde er financieel beter van te laten worden.
Voorbeelden van fraude zijn:
- niet eerlijk opgeven van informatie;
- niet eerlijk vertellen wat er gebeurd is;
- bedragen veranderen op aankoopnota’s;
- meer claimen dan de daadwerkelijke schade;
- een eerder afgewezen schade opnieuw indienen met een ander verhaal.
Wat doen wij om fraude te voorkomen en op te sporen?
Wij nemen verschillende maatregelen om fraude vroegtijdig te herkennen en aan te pakken:
- Onze medewerkers zijn opgeleid om fraude-indicatoren te herkennen.
- Wij en verzekeraars gebruiken geautomatiseerde kennissystemen die speciaal zijn ingericht om fraude te detecteren.
- Wij hebben een fraudecontactpersoon benoemd die zorgt voor naleving van ons fraudebeleid.
- Gegevens over schadehistorie en specifieke fraude-informatie worden verwerkt in FISH, een systeem dat helpt bij opsporing van fraude.
- Wij voeren controles uit conform de Sanctiewet (CDD).
Welke maatregelen nemen wij bij fraude?
Als wij vermoeden dat iemand fraude pleegt, doen we nader onderzoek volgens de richtlijnen van verzekeraars en de branche.
Blijkt uit dat onderzoek dat er sprake is van fraude? Dan kunnen wij (in overleg met de betrokken verzekeraar) de volgende maatregelen treffen:
- Beëindigen van alle verzekeringen. Niet alleen de polis waarop de fraude betrekking heeft, maar ook andere lopende overeenkomsten.
- Aangifte doen bij de politie.Melden van persoonsgegevens in het incidentenwaarschuwingssysteem financiële instellingen.
- Terugvorderen van uitgekeerde bedragen en gemaakte kosten.
- Niet overgaan tot uitbetaling.
- De ernst en verwijtbaarheid van de fraude bepalen welke maatregelen worden getroffen.
Daarbij kijken we onder andere naar:
- de maatschappelijke en bedrijfseconomische schade;
- of er sprake is van georganiseerde fraude;
- wie er slachtoffer zijn;
- wat de juiste en volledige informatie is.
Hoe zit het met het terugvorderen van kosten bij fraude?
Voor de interne onderzoekskosten bij schadeclaims geldt een standaard schadevergoeding van € 532,-.
Dit bedrag wordt door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) verhaald.
Daarnaast kan SODA namens de verzekeraar ook:overige gemaakte kosten terugvorderen;
- onterecht betaalde schadebedragen verhalen.
- Is er bij het aanvragen van een verzekering sprake van fraude? Dan kunnen wij daarnaast interne kosten van € 101,- in rekening brengen.
- Meer informatie over SODA vind je op www.so-da.nl.