Risicomanagement

Een snackbar overnemen, waar let ik op?

Denk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Datum 01-11-2023

snackbar-overnemen.1920x0

Je loopt regelmatig de plaatselijke snackbar in voor een frietje mét, een broodje kroket of een berenklauw met pindasaus. Terwijl je bij één van je bezoekjes op je bestelling wacht, vertelt de eigenaar dat hij zijn zaak te koop zet. 's Avonds kom je moeilijk in slaap. Je droomt al jaren van een eigen onderneming, is dit je kans? Het liefst zou je de volgende morgen direct de deal sluiten, maar je kunt beter eerst een paar dingen uitzoeken. In dit artikel lees je waar je op moet letten als je een snackbar wilt overnemen.

 

Wie is de eigenaar?

 

Allereerst: wie is de eigenaar van de zaak en is hij ook de eigenaar van het pand? Of huurt hij dat en van wie dan? Hoe ziet de huurovereenkomst eruit en hoelang loopt de overeenkomst nog? Wat is de staat van het pand? Zijn er zichtbare of onzichtbare gebreken en worden die hersteld voordat jij erin trekt? Of moet je dat zelf doen? Is de koop- of huurprijs realistisch? Heeft de huidige eigenaar schulden of verplichtingen aan derden, zoals leveranciers? Zo ja, verwacht dat de verkoper dat je die van hem overneemt? Voordat je op een verantwoorde manier de snackbar overneemt, moet je op deze vragen een antwoord hebben.

 

Neem je het huidige personeel over?

 

Ben je van plan om zeven dagen in de week open te zijn, dan heb je personeel nodig. Moet je op zoek naar medewerkers of kun je die van de huidige eigenaar overnemen? Ga je verder met het huidige personeel, laat je dan vooraf goed informeren over hun rechten en plichten. Hoe ziet hun contract eruit? Wanneer hebben ze hun laatste loon ontvangen en hoeveel vakantie-uren hebben ze nog staan? Zijn er toezeggingen op het gebied van pensioenopbouw of salarisverhogingen? Vraag de (accountant van de) verkoper om de meest recente informatie zwart op wit te zetten, zodat je niet voor onverwachte uitgaven of andere verrassingen komt te staan.

 

Neem je de inventaris over en wat is de waarde daarvan?

 

Bij overname van een horecazaak neem je vaak ook de goodwill (de onzichtbare meerwaarde van het bedrijf) en inventaris over. Denk aan (keuken)apparatuur, meubilair, servies, glazen en bestek en de voorraad. Vraag de huidige eigenaar om een complete inventarislijst, met merk-, typenummer en aanschafjaar van kostbare zaken als machines en elektronica. Verzeker de inventaris vervolgens op aanschafwaarde en niet op de dagwaarde. Gaat iets stuk, dan kun je snel een nieuwe aanschaffen.

 

Zijn de keuringen van elektrische apparatuur in orde?

 

In de meeste verzekeringspolissen staat een clausule, dat elektrische installaties in horecaondernemingen minimaal elke vijf jaar gekeurd moeten worden. Wordt je snackbar door brand getroffen zonder dat je (tijdig) een keuring hebt laten uitvoeren, dan kan dat betekenen dat de verzekeraar de schade niet aan je uitkeert. Daarnaast eist de Arbowet dat je als horecaondernemer je medewerkers een veilige werkomgeving biedt. Ook de Arbowet stelt daarom keuringseisen aan de elektrische apparatuur van je restaurant. In dit artikel lees je meer over keuringen van elektrische installaties.

 

Welke verzekeringen heeft de huidige eigenaar?

 

Voor je snackbar zijn een aantal verzekeringen noodzakelijk, sommigen zijn aan te bevelen. Vraag welke verzekeringen de huidige eigenaar heeft, controleer of ze actueel zijn en de verzekerde bedragen kloppen. Misschien kun je ze van hem overnemen? Betrek een verzekeringsdeskundige hierbij, zodat je kunt zien of er verzekeringen ontbreken voordat je besluit de snackbar over te nemen.  Bekijk hier welke verzekeringen je nodig hebt voordat de deur van je eigen horecazaak open gaat.

 

OK, je gaat het pand huren. Wie betaalt de kosten na een schade?

 

Als het huurpand waarin je snackbar zit beschadigd raakt, dan is de eigenaar daarvoor waarschijnlijk verzekerd. Hij zal het pand (laten) herstellen, maar geldt dat ook voor de aanpassingen en verbouwingen die jij hebt gedaan om de snackbar naar je zin te maken? Of verwacht de verhuurder dat je zelf zorgt voor een nieuwe vitrine, nieuwe meubels of een nieuwe keukeninrichting? Ben jij verantwoordelijk voor herstel van glasbreuk of de eigenaar? Zet je handtekening pas als je het huurcontract goed hebt doorgelezen.

undefined

Gratis 'goed verzekerd' check?

Als lid van KHN kun je gratis en vrijblijvend een Goed-Verzekerd-Check aanvragen. Samen kijken we naar je huidige verzekeringen, de bijbehorende dekkingen en polisvoorwaarden. En natuurlijk of je kunt besparen op je premie. Voor al je vragen over:

Verzekeringen voor je bedrijf, personeel en jezelf.
Welke dekkingen echt nodig zijn.
Het vergelijken van je huidige verzekeringen.
Een persoonlijk aanbod met offerte op maat.
Ontdek onze blogs voor inzichten, evenementen, whitepapers en succesverhalen
248020086988
Risicomanagement

Keuring van een elektrische installatie in horeca; waar let ik op?

In de praktijk blijkt dat niet alle horecaondernemers voldoende op de hoogte zijn van de (nieuwe) eisen van de elektrotechnische keuringen. We geven antwoord op de meest gestelde vragen rondom de keuring van de elektrische installatie van je horecazaak.

Risicomanagement

Risico's bij het bezorgen van maaltijden in de horeca

Bezorg je maaltijden of wil je maaltijden gaan bezorgen? Waar moet je dan rekening mee houden? We hebben onze tips en adviezen voor je op een rijtje gezet, zodat je weet waar je op moet letten bij het bezorgen van maaltijden.

Risicomanagement

Eigen restaurant beginnen, waar moet ik rekening mee houden?

enk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Algemeen

Een eigen restaurant beginnen; wat zijn de kosten?

Als je een eigen restaurant wil beginnen, dan wil je goed voorbereid zijn op alle kosten die je kunt verwachten. We hebben een overzicht gemaakt van de kosten die je kunt verwachten voor je horecapand, goederen, inventaris, personeel en overige kosten.