Risicomanagement

Keuring van een elektrische installatie in horeca; waar let ik op?

In de praktijk blijkt dat niet alle horecaondernemers voldoende op de hoogte zijn van de (nieuwe) eisen van de elektrotechnische keuringen. We geven antwoord op de meest gestelde vragen rondom de keuring van de elektrische installatie van je horecazaak.

Datum 01-11-2023

elektrische-keuring-horeca.1920x0

KHN Verzekeringen spreekt dagelijks horecaondernemers en merkt op, dat zij vaak de volgende vragen hebben rondom de keuring van een elektrische installatie: wie is verantwoordelijk, hoe vaak moet ik deze keuring laten uitvoeren, welke soort keuring is noodzakelijk, door wie ik moet ik deze keuring laten uitvoeren en welke stappen moet ik ondernemen na ontvangst van het keuringsrapport. In onderstaand artikel geeft KHN Verzekeringen graag antwoord op deze vragen en aanvullende tips en adviezen.

 

Waarom een keuring van de elektrische installatie?


In de meeste verzekeringspolissen staat een clausule, waarin staat dat je minimaal elke vijf jaar, de elektrische installatie in je horecaonderneming moet laten keuren. Mocht je toch (brand)schade hebben zonder dat je (tijdig) een keuring hebt laten uitvoeren, dan kan dat betekenen dat de verzekeraar de schade niet aan je uitkeert. Tevens verplicht de Arbowet horecaondernemers, om medewerkers te voorzien van een veilig werkomgeving. Dit betekent dat de Arbowet ook stelt dat je de elektrische installatie in je horecaonderneming moet laat keuren.

 

Wie is verantwoordelijk voor de keuring van de elektrische installatie?


Veel horecaondernemers die een pand huren denken dat de verhuurder verantwoordelijk is voor deze keuring. We zien dat hierbij vaak een misverstand ontstaat tussen de verhuurder en de horecaondernemer, waardoor er in sommige gevallen geen keuring is uitgevoerd. Voor de verzekeraar maakt het niet uit wie de keuring heeft laten uitvoeren. Bij een (brand)schade moet je in het bezit zijn van een geldig keuringsrapport en de herstelverklaring kunnen laten zien.

 

Hoe kun je dit goed regelen met je verhuurder?


Bij een brandschade wil je niet afhankelijk zijn van een verhuurder, waarbij je er van uit gaat dat alles goed geregeld is. Daarom is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met je verhuurder, waarbij je kunt  voorstellen om de kosten van een dergelijke keuring samen te delen. Beide partijen hebben namelijk baat bij een brandveilige omgeving.

 

Mag elke installateur de keuring voor de elektrische installatie uitvoeren?


Niet iedere installateur mag zomaar een keuring uitvoeren. Het is belangrijk dat je deze keuring laat uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. KHN Verzekeringen werkt veel samen met onder andere: SynorgaArepa Inspexx en Parkstad Inspecties.

 

Wat zijn de kosten van een keuring?


Neem contact op met het keuringsbedrijf voor een maatwerkofferte. Ter indicatie: een keuring van de elektrische installatie (o.b.v. 250m2 horeca oppervlakte en 2 verdeelkasten) kost circa € 550, -.

 

Welke stappen moet je ondernemen?


Je hebt de keuring laten uitvoeren en het keuringsrapport ontvangen. Vaak ben je er dan nog niet. In het rapport staan herstelpunten, die moeten worden opgelost. Deze herstelpunten mogen wel door elke installateur, met voorkeur een Sterkin Installateur, worden verholpen. Hierbij kun je natuurlijk ook in gesprek gaan met de verhuurder, om te bekijken wie welke kosten voor zijn rekening neemt. Denk hierbij aan punten die hersteld moeten worden met een specifieke gebruikersfunctie, zoals een combisteamer. Terwijl andere herstelpunten een vast onderdeel zijn van het pand, zoals een meterkast.

 

Wat is een herstelverklaring?


Als alle herstelpunten zijn verholpen, dan zal de betreffende installateur een herstelverklaring moeten invullen. Zodra wij een kopie van het keuringscertificaat hebben ontvangen, is het dossier compleet.

 

Nieuwe soort keuring: NTA8220-keuring


Verzekeraars vragen steeds vaker om een NTA8220-keuring (ook wel Scope 10 genoemd). Voorheen werd een NEN3140-keuring verzocht. Wat is het verschil? Een NTA8220-keuring focust zich meer op brandveiligheid. Heb je op dit moment een goedgekeurde NEN3140-keuring, dan is deze keuring geldig totdat de geldigheid verloopt. Let op: na deze periode eist de verzekeraar een NTA8220-keuring.

undefined

Gratis 'goed verzekerd' check?

Als lid van KHN kun je gratis en vrijblijvend een Goed-Verzekerd-Check aanvragen. Samen kijken we naar je huidige verzekeringen, de bijbehorende dekkingen en polisvoorwaarden. En natuurlijk of je kunt besparen op je premie. Voor al je vragen over:

Verzekeringen voor je bedrijf, personeel en jezelf.
Welke dekkingen echt nodig zijn.
Het vergelijken van je huidige verzekeringen.
Een persoonlijk aanbod met offerte op maat.
Ontdek onze blogs voor inzichten, evenementen, whitepapers en succesverhalen
248020086988
Risicomanagement

Risico's bij het bezorgen van maaltijden in de horeca

Bezorg je maaltijden of wil je maaltijden gaan bezorgen? Waar moet je dan rekening mee houden? We hebben onze tips en adviezen voor je op een rijtje gezet, zodat je weet waar je op moet letten bij het bezorgen van maaltijden.

Risicomanagement

Eigen restaurant beginnen, waar moet ik rekening mee houden?

enk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Een snackbar overnemen, waar let ik op?
Risicomanagement

Een snackbar overnemen, waar let ik op?

enk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Algemeen

Een eigen restaurant beginnen; wat zijn de kosten?

Als je een eigen restaurant wil beginnen, dan wil je goed voorbereid zijn op alle kosten die je kunt verwachten. We hebben een overzicht gemaakt van de kosten die je kunt verwachten voor je horecapand, goederen, inventaris, personeel en overige kosten.