Eric Kreft neemt afscheid – op zijn eigen, persoonlijke manier
Hoewel hij heeft kunnen toeleven naar zijn laatste werkdag, kwam die 13e augustus toch nog opeens heel snel. Commercieel directeur Affinity Groups Eric Kreft is 65 en heeft er 47 jaar werk opzitten. Ruim 43 jaar daarvan was hij in dienst bij Schouten Zekerheid, een periode waarin hij zijn stempel heeft gedrukt op het bedrijf. Tijd voor een afscheidsinterview bij zijn welverdiende pensioen.
Op 8 maart 1982 startte Eric bij Groeneveld Assurantiën in Dordrecht. Vlak daarna overleed de eigenaar en naamgever. Hij had Eric gevraagd zijn taken waar te nemen. Het lukte hem het kantoor overeind te houden.
Eind dat jaar nam Jaap Schouten het bedrijf over, inclusief Eric en zijn drie collega’s. Dat bracht het totaal aantal medewerkers van Schouten Zekerheid op zestien. “Vandaag de dag zijn we met bijna 300 collega’s. Dat zegt wel iets over de ontwikkeling en groei die we hebben doorgemaakt.” Daar heeft Eric een aanzienlijke bijdrage aan geleverd. Hij was namelijk degene die ruim dertig jaar geleden het initiatief nam voor de samenwerking met branche- en beroepsorganisaties om collectieve contracten aan te bieden voor hun leden.
Maar hij was begonnen als buitendienstadviseur particulieren. Die functie vervulde hij ook de eerste jaren bij Schouten Zekerheid. “Bij klanten thuis langs, ik had vaak twee afspraken op een avond. Heel leuk om te doen. Ook bij de roeiers van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, die in de Rotterdamse haven zeeschepen afmeren en ontmeren. Bij hen kon ik overdag op bezoek, want zij werken in wisseldiensten.”
“Maar na een jaar of vijf zei Jaap Schouten: ‘Moet jij nou niet gewoon de zakelijke markt gaan doen?’ Ja, natuurlijk wilde ik dat. De roeiers kon ik blijven doen, omdat zij ondernemers zijn. Ze vormen samen een vereniging. Voor hen was ik tot op m’n laatste dag contactpersoon ook voor alle zakelijke verzekeringen.”
Schot in de roos
In 1993 sloot Eric het eerste collectieve branchecontract. Hij vertelt: “Dat was met de NUVO, de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven. Het bleek in die tijd best moeilijk. Want eigenlijk was het not done ten opzichte van je collega-intermediairs, die daardoor klanten zouden verliezen. Daarom was er bij de verzekeraars ook verzet als we kwamen voor de collectieve inkoop van schadeverzekeringsproducten. Dat zou ten koste gaan van andere tussenpersonen door het hele land waarmee ze zaken deden.”
Ook intern moest Eric wel wat mensen overtuigen. “Maar, eigenwijs als wij waren, hebben we het toch doorgezet. Als een product, een service namens de NUVO voor hun leden, met gebruikmaking van hun logo. Maar powered by Schouten Zekerheid. De ondernemers, leden van NUVO, dachten vaak dat we in dienst waren van de brancheorganisatie. Nog steeds krijgen onze adviseurs die voor de verschillende branches waar ze voor werken, allerlei andere vragen: ‘Wil je ook de benzinepas voor me regelen? Of het energiecontract?’”
Het brancheconcept bleek een schot in de roos. Het mondde uit in een succesvolle tak binnen Schouten Zekerheid: Affinity Groups. Circa 25 branche- en beroepsorganisaties en hun leden profiteren van de op maat samengestelde verzekerings- en employee benefits-pakketten. Waaronder ANKO (kappers), RAI (carrosseriebedrijven), VEBIDAK (dakbedekkingsbedrijven) en Koninklijke Horeca Nederland.
Kapperseczeem
Het geheim achter het succes van Affinity Groups is dat Eric en zijn collega’s centraal stellen wat de ondernemers in de branche bezighoudt: welke risico’s ze lopen en hoe die het beste gedekt kunnen worden, tegen de beste prijs. “We zorgen ervoor dat we hun taal spreken.”
Ze gaan daarbij nog altijd zo grondig te werk als Eric dat de eerste keer deed. “We starten met een pilot en gaan langs bij een stuk of tien leden. Dan vind je altijd een aantal zaken die niet standaard gedekt zijn bij een verzekering, maar waar ze wel last van hebben. Dat noemen wij de extra dekkingen die we binnen een branche toevoegen. Daarover gaan we om tafel met verzekeraars om te onderhandelen over gunstige tarieven, condities en clausules.”
Eric trok gemakkelijk anderhalf tot twee uur uit om ondernemers aan te horen. “Om te vragen naar alle risico's die ze maar konden bedenken. En ik vroeg ook altijd: ‘Wat kun je nu niet verzekeren wat je wel zou willen verzekeren?’”
“Bij de opticiens ging het bijvoorbeeld om specifieke, dure refractie-apparatuur die ze gebruikten. Bij de kappers speelde dat de ziekteverzuimverzekering en de zorgverzekering niet uitkeerden bij kapperseczeem. Ze gebruikten toen nog geen handschoenen en veel kappers en medewerkers kregen eczeem aan hun handen door het gebruik van allerlei vloeistoffen voor het kleuren en permanenten, en shampoos. Wij hebben toen die behandeling gratis meeverzekerd en dat sloeg geweldig aan. We haakten ook nog een kliniek in Velp aan die daarin gespecialiseerd was en waar kappers snel terecht konden.”
65.000 kilometer per jaar
Het opzetten van de samenwerking en het samenstellen van een aantal passende mantelovereenkomsten kostte veel tijd en energie. Maar eenmaal gelanceerd stroomden de aanmeldingen binnen. “Daar kwam veel werk bij kijken. En ondertussen klopte de volgende branche alweer aan. Het was vaak behoorlijk hectisch.”
Eric reisde het hele land door. “Naar ledenbijeenkomsten van al die branche- en beroepsorganisaties. Om ze te leren kennen en om te vertellen wat we te bieden hadden. Alleen de ANKO had al acht regiobijeenkomsten in het voorjaar en acht in het najaar. Van Groningen tot Limburg. Ik reed gemiddeld 65.000 kilometer per jaar.”
Collega’s noemen hem een vakidioot. In die geuzennaam kan Eric zich wel vinden. Hij is er trots op. Waar hij plezier heeft in het opbouwen en behouden van relaties, boeit ook de inhoud van het vak hem enorm. Zijn vakkennis is vermaard. “Die kennis is hard nodig om echt goed advies op maat te kunnen geven. En om te knokken over allerlei condities clausules en contracten. Je komt echt op voor je klant. Dat zit natuurlijk ook in onze functie opgesloten. Dat past helemaal bij Schouten Zekerheid – en ook bij mij.”
“Aan de andere kant vergeten we ook niet dat we verzekeraars en beursassuradeuren nodig hebben en dat we heel graag met hen zaken blijven doen. Je wilt je inkoopmarkt goed houden. Dus is het een beetje geven en nemen.”
Familiebedrijf
Hij heeft zich altijd thuis gevoeld bij Schouten Zekerheid. “Er was ruimte om met elkaar mooie dingen te ontwikkelen. Rob van Os (voormalig algemeen directeur) is een heel belangrijke persoon voor me geweest, en Wilco de Haan (huidig algemeen directeur) was dat later ook. Ik ben altijd heel trouw gebleven aan Schouten Zekerheid. Bewust, want ik vind het een geweldige onderneming. Ik denk dat de groei die we hebben doorgemaakt dat ook bewijst.”
Hij noemt het een voordeel dat Schouten Zekerheid een familiebedrijf is. “Nog steeds! Daar heb ik ook altijd voor gestaan. Als je externe partijen binnenhaalt – bijvoorbeeld verzekeraars of private equity – dan is het bedrijf niet meer van jezelf, liggen de belangen anders. Ik heb weleens tegen Rob gezegd, dat ik misschien wel weg zou gaan als we geen familiebedrijf meer zouden zijn.”
Sporten en reizen
Op zijn verzoek was er geen afscheidsreceptie. “Bij zo’n gelegenheid heb je voor iedereen hooguit een minuut. Kun je net een handje geven, en dat is het. Voor de mensen voor wie ik gewerkt heb – sommigen meer dan 30 jaar – heb ik de laatste maanden de tijd genomen om persoonlijk afscheid te nemen. Bijvoorbeeld tijdens een lunch.”
Met hoeveel plezier en inzet hij ook altijd heeft gewerkt, Eric is niet bang voor het beruchte zwarte gat. “Ik heb heel veel hobby's, waar ik te weinig tijd voor had. Eén daarvan is golfen. Ik speel nu vijf of zes keer per jaar, maar toen ik ooit begon golfde ik iedere week. Dat ga ik nu weer doen. Ik begin ook aan een nieuw sportprogramma, onder begeleiding van een lifestyle coach. Ik ben van plan vier keer per week te gaan sporten, en daarnaast fietsen.”
Zijn vrouw Marianne werkt nog twee jaar door. Maar ze nemen wel tijd om samen te reizen. Op de planning staan alvast een cruise naar de Noorse fjorden en een rondreis door Japan.
Eric voorziet een mooie toekomst voor Schouten Zekerheid. “Zolang we ons familiebedrijf intact houden als familiebedrijf – en ik weet uit betrouwbare bron dat dat zo is – zie ik zeker nog veel meer kansen en groei.”
Tot slot noemt hij nieuwe varianten van het brancheconcept die in ontwikkeling zijn: “Collega’s zijn gestart met de Nederlandse campervereniging NKC en we zijn een samenwerking aangegaan met de gemeente Amsterdam voor particuliere verzekeringen voor hun ambtenaren. Dat zijn uitbreidingen die je ook als een soort community-achtige groepen kunt zien. Nu zie je dat dit soort partijen ook graag zaken met ons willen doen.”