Verzuim

Ondernemer, pak de regie over jouw ziekteverzuim!

Personeel is jouw meest waardevolle bedrijfskapitaal. Zeker in deze tijd van arbeidskrapte. Zonder collega’s geen klanten, particulier of zakelijk, die je kunt bedienen. Dan is het bij ziekteverzuim vaak een flinke uitdaging om de bedrijfsvoering toch door te laten lopen. Daarnaast kost een ziek personeelslid, zeker bij langdurig verzuim, veel geld en legt een zieke collega extra druk op anderen in het team die het werk moeten opvangen. Dat kan er al met al voor zorgen dat je als ondernemer met de handen in het haar zit.

Datum 06-01-2025

Marleen presenteren

Ziekteverzuim overkomt ondernemers

Ondernemers zijn toekomstgericht en denken in oplossingen. Ik kom veel florerende bedrijven tegen die het commercieel goed doen, oog voor hun klanten hebben en weten hoe je de dienstverlening inricht. Maar ik merk ook dat ondernemers vaak minder oog hebben voor verzuim. Immers, ze willen ondernemen. Soms vinden ze ziekteverzuim maar gedoe. En soms zijn zij angstig om een verkeerde stap in het proces te zetten. Met als gevolg dat ziekteverzuim de ondernemer vaak overkomt. Een enkele keer is er zelfs wantrouwen. ‘De zieke medewerker draait me een loer’, hoor je dan.

Echter, dit zijn allemaal tekenen dat het verzuimproces niet optimaal is ingericht. Ik moedig je aan om ook daar ondernemend in te zijn. Dat begint met een duidelijk verzuimbeleid, een duidelijk verzuimprotocol en een heldere rolverdeling. Elke verzuimsituatie kent namelijk een aantal basisrollen: de zieke medewerker, de direct leidinggevende zoals de meewerkend voorman of jij als ondernemer, eventueel iemand die voor HR verantwoordelijk is, de arbodienst en de bedrijfsarts.

Wie heeft welke verantwoordelijkheden?

Het is cruciaal dat je en jouw medewerkers vooraf weten wie welke verantwoordelijkheden heeft op welk moment in het verzuimtraject. Maak het protocol en de rolverdeling heel expliciet. Wie doet wat op welk moment? En: wat kunnen we en mogen we van elkaar verwachten? Wat zijn ieders rechten en plichten? Maar ook iets simpels als: hoe meldt iemand in het bedrijf zich ziek? Liever niet per WhatsApp, maar door te bellen. En nog een belangrijke vraag op het moment van ziekmelden: wat moet er aan werk overgenomen worden? En ook: welke mogelijkheden voor vervangend werk zijn er nog wel?

Kennis en kunde

Leg het ziekteverzuimbeleid vast in een verzuimprotocol en maak dit protocol bekend aan jouw medewerkers. Ook aan nieuwe collega’s bij binnenkomst. Vervolgens is het zaak het protocol na te leven. Dat begint dus al bij de ziekmelding. Maar ook als iemand langdurig ziek is, is het jouw verantwoordelijkheid dat de re-integratie optimaal verloopt. Zorg dat jij en jouw leidinggevenden voldoende kennis en kunde hebben om de zieke medewerker goed te begeleiden. Zijn deze niet in huis, spijker dan bij. Haak ook een goede arbodienst aan en stuur voorafgaand aan elk consult bij de bedrijfsarts een vraagstelling in.

Werkgever is eindverantwoordelijk

Als werkgever ben je in eerste aanleg eindverantwoordelijk voor voldoende re-integratie-inspanningen bij ziekte van een medewerker. Die eindverantwoordelijkheid kun je niet uitbesteden, hoe graag je  het ook zou willen. Ook als jij je  laat adviseren door derden, ligt de verantwoordelijkheid nog steeds bij jou als werkgever. Natuurlijk, een casus kan zo ingewikkeld worden dat het verstandig is om advies in te winnen. Doe dat dan ook gerust. Ook Schouten Zekerheid staat daarbij voor je klaar.

Preventie

Behalve dat je adequaat wilt handelen tijdens ziekteverzuim van jouw medewerkers, wil je  uitval door ziekte natuurlijk het liefst zoveel mogelijk voorkomen. Let daarom op signalen als een kort lontje hebben, fouten maken, er moe uitzien of een veranderd eetpatroon. Dit kunnen signalen zijn van dreigend ziekteverzuim. Op dat soort momenten wil je  de lat zo laag mogelijk leggen om erover te kunnen praten. ‘Zit je ergens mee?’ Of: ‘Moet ik me zorgen maken?’ Dat soort vragen kunnen het goede gesprek openen. Beter nog is om elke zes tot acht weken een check-in bij jouw medewerkers te doen. Met als hamvraag: ‘Hoe gaat het met je?’

Regie

Wat je ook doet, ga niet op je handen zitten. Onderneem actie. Wees net zo actief op het medewerkersfront als bij jouw klanten. Zorg voor een heldere rolverdeling, borg de benodigde kennis en kunde en blijf derde partijen die helpen kritisch bevragen. Geen enkele vraag is dom. Kortom, pak de regie.

Marleen Souverein, Consultant Verzuimpreventie bij Schouten Zekerheid


Meer weten over hoe je als ondernemer de regie kunt pakken?

Schouten Zekerheid biedt trainingen in bijvoorbeeld wet- en regelgeving of verzuimgesprekken aan. Maar je kunt ook bij Marleen en haar collega’s terecht om te sparren over een specifieke situatie. Er is zelfs de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten zodat je vaker advies kunt krijgen op dit vlak. Meer weten? E-mail Marleen hierover via marleen.souverein@schoutenzekerheid.nl.

Nieuws & inspiratie

Ontdek onze blogs voor inzichten, evenementen, whitepapers en succesverhalen

Verzuim
Verzuim

Direct verzuimkosten verlagen met de HR Risicoanalyse

Met de introductie van de HR Risicoanalyse biedt Schouten Zekerheid bedrijven een praktische methode om uitdagingen rondom verzuim te identificeren en aan te pakken. Senior consultant André Hackmann en consultant duurzame inzetbaarheid Brenda van Dijk vertellen hoe deze nieuwe dienst werkt. “Wij willen verbinden en oplossen”, aldus Hackmann.

Verzuim

Wat kost een zieke medewerker?

Als werkgever heb je altijd kans op een zieke medewerker. Naast dat dit erg vervelend is voor jouw medeweker, kan het ook behoorlijke (financiële) impact hebben op jouw onderneming. Werkzaamheden die stil blijven liggen, eventuele vervanging en administratie: het hoort er allemaal bij. Financieel goed voorbereid zijn kan je een hoop kosten én zorgen besparen.