Klantverhaal

Klantverhaal 55DEGREES: 'de overstap kwam net op tijd!'

Drie dagen na de opening brak er brand uit in de horecazaak van Xiang Tran. “Dankzij KHN Verzekeringen kon ik een week later weer open. Het was een hele geruststelling dat ik goed verzekerd ben”, zegt de eigenaar van 55DEGREES.

Datum 30-06-2025

Guido Robertz (KHN Verzekeringen) en Xiang Tran (55DEGREES)

Vrijdag 4 maart 2022, 01.00 uur in de vroege ochtend. Xiang Tran is een blij mens, hij kijkt tevreden terug op de eerste drie dagen na de opening van zijn restaurant 55DEGREES aan het Arnhemse Jansplein. Na opnieuw een drukke dag zijn de gasten naar huis en praat Xiang na met zijn personeel. Dan slaat de stemming om.

Wasdroger

 

“Ik werd naar de keuken geroepen omdat iemand een brandlucht rook. In de keuken was niets te zien, maar toen ik de trap afliep zag ik rook uit de kelder komen. Er was kortsluiting ontstaan in de wasdroger. Ik riep dat de brandweer gebeld moest worden en dat iedereen het pand moest verlaten. Zelf probeerde ik de smeulende wasdroger te blussen, maar dat bleek tevergeefs. Toen er vlammen kwamen heb ik de kelder snel hermetisch afgesloten en ben ik naar buiten gerend.”

 

Xiang stond amper op straat of hij hoorde een enorme knal. “Ik heb veel geluk gehad.” Terwijl de razendsnel gearriveerde brandweer de brand bluste, voelde Xiang onmacht, paniek en stress. “De adrenaline gierde door mijn lijf. Ik maakte mij zorgen om de gezondheid van mijn medewerkers en de toekomst van mijn bedrijf. Hoe lang zouden we dicht zijn? Ik dacht ook al snel aan mijn verzekeringen. Ik wilde weten of de brandschade gedekt was en belde Guido.”

 

Gemiste oproepen

 

“Ik zag 's ochtends vroeg allerlei gemiste oproepen van Xiang en dacht: hier is iets niet goed gegaan”, vertelt Guido Robertz, adviseur van KHN Verzekeringen. Hij ging dezelfde dag nog bij hem langs. “Dat deed ik met een gerust hart, want in mijn vak houd je rekening met dit soort incidenten. Ik wist dat Xiang goed verzekerd was, dat hadden we enkele dagen eerder tenslotte goed geregeld.”

 

Xiang had zijn verzekeringen in eerste instantie zelf afgesloten, via de website van Centraal Beheer en een telefonisch consult met één van hun medewerkers. Toen de premies vlak voor de opening van zijn restaurant werden verhoogd, wees een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland hem op de ledenvoordelen van die vereniging. Ook kreeg hij de contactgegevens van Guido. Op 26 februari, vier dagen voordat 55DEGREES werd geopend, kwam het tot een afspraak tussen beide mannen. “Het was een vriendelijk en persoonlijk gesprek. Bij Centraal Beheer kreeg ik nauwelijks uitleg, het gaf vertrouwen dat Guido al mijn vragen kon beantwoorden. En ik zag dat de premie best veel scheelde”, zegt Xiang.

 

Second opinion

 

Dat de totale jaarlijkse verzekeringspremie die hij aan KHN Verzekeringen moet betalen uiteindelijk hoger is, kan Guido eenvoudig verklaren. “We doen altijd een premievergelijking én een second opinion. De verzekeringen die Xiang al had voor bedrijfsaansprakelijkheid, inventaris, huurdersbelang en glas konden wij bijna 20% goedkoper aanbieden. Tegelijkertijd constateerden we dat de verzekerde bedragen voor inventaris en huurdersbelang veel te laag waren. Ook ontbraken een aantal essentiële verzekeringen, zoals die voor bedrijfsschade, voorraad, elektronica, geld en een wettelijk verplichte arbodienst.”

 

Op 1 maart kreeg Xiang de bevestiging dat de verzekeringen die hij nodig had in voorlopige dekking waren genomen. Een inspecteur van Nationale-Nederlanden constateerde dat Guido's inschatting van de risico's en preventiemaatregelen juist was. “Een tweede inspectie door de verzekeraar is één van de onderdelen in onze aanpak waarmee wij zekerheid inbouwen”, vertelt Guido. “Bij een brand zijn twee dingen van belang: voldoe je als horeca-ondernemer aan de preventie-eisen, zoals een NEN-keuring Scope 10, en zijn de verzekerde bedragen juist. Een horecaondernemer wil zijn klanten ontzorgen door ze een fijne middag of avond te bezorgen. Wij zijn erin gespecialiseerd om hen zorgen weg te nemen met een goed verzekeringspakket en de juiste hulp áls er sprake is van schade.”

 

Snelle afhandeling

 

Xiang was blij met de snelle afhandeling van de schade. “Guido ging voortvarend aan de slag, hij maakte direct duidelijk welke stappen we gingen zetten. Een week na de brand kon mijn restaurant weer open. Dat ik op tijd ben overgestapt naar KHN Verzekeringen, heeft mij veel hoofdpijn bespaard. Want nadat één van mijn medewerkers binnen enkele weken uitviel met een burn-out, had ik ook de meeverzekerde arbodienst al snel nodig. Het is een hele geruststelling dat ik nu goed verzekerd ben.”

undefined

Gratis 'goed verzekerd' check?

Als lid van KHN kun je gratis en vrijblijvend een Goed-Verzekerd-Check aanvragen. Samen kijken we naar je huidige verzekeringen, de bijbehorende dekkingen en polisvoorwaarden. En natuurlijk of je kunt besparen op je premie. Voor al je vragen over:

Verzekeringen voor je bedrijf, personeel en jezelf.
Welke dekkingen echt nodig zijn.
Het vergelijken van je huidige verzekeringen.
Een persoonlijk aanbod met offerte op maat.
Ontdek onze blogs voor inzichten, evenementen, whitepapers en succesverhalen
248020086988
Risicomanagement

Keuring van een elektrische installatie in horeca; waar let ik op?

In de praktijk blijkt dat niet alle horecaondernemers voldoende op de hoogte zijn van de (nieuwe) eisen van de elektrotechnische keuringen. We geven antwoord op de meest gestelde vragen rondom de keuring van de elektrische installatie van je horecazaak.

Risicomanagement

Risico's bij het bezorgen van maaltijden in de horeca

Bezorg je maaltijden of wil je maaltijden gaan bezorgen? Waar moet je dan rekening mee houden? We hebben onze tips en adviezen voor je op een rijtje gezet, zodat je weet waar je op moet letten bij het bezorgen van maaltijden.

Risicomanagement

Eigen restaurant beginnen, waar moet ik rekening mee houden?

enk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Een snackbar overnemen, waar let ik op?
Risicomanagement

Een snackbar overnemen, waar let ik op?

enk je er over om een snackbar over te nemen? Dan komen er al snel veel vragen op je af! Neem je alles over? Hoe weet je of alles op orde is en waar moet je op letten? Wij geven je graag tips en advies, zodat je weet waar je rekening mee moet houden als je een snackbar wil overnemen.

Algemeen

Een eigen restaurant beginnen; wat zijn de kosten?

Als je een eigen restaurant wil beginnen, dan wil je goed voorbereid zijn op alle kosten die je kunt verwachten. We hebben een overzicht gemaakt van de kosten die je kunt verwachten voor je horecapand, goederen, inventaris, personeel en overige kosten.